Alle kinderen naar school
Duurzame koffie, eerlijke prijs
Jongeren leren een vak
Eerlijke handel
Een zeker inkomen voor gezinnen
Moeder- en kindzorg

En zie je wel verschillen?

De meest gestelde vraag als ik aan familie, collega's of bekenden vertel over mijn activiteiten voor en in Matagalpa.
Die vraag is niet zo maar een, twee, drie te beantwoorden. Allereerst vanwege het feit dat het me na meer dan 20 jaar ervaring nog maar een klein beetje duidelijk is geworden waar in de Nicaraguaanse samenleving de pijnpunten zijn en hoe men daaraan met vallen en opstaan werkt. Zonder het idee te hebben dat ik hier een volledig beeld kan geven over de ontwikkeling van Matagalpa, kan ik hieronder wel mijn ervaringen beschrijven die ik vooral dit werkbezoek weer heb opgedaan.2013straatbeeld3

Lees meer...

Evaluatie van M.I. in Matagalpa.

Evaluatie van M.I. in Matagalpa. mei 2013 2013gorgemiIn 2011 is de onderwijsgroep naar Nicaragua, Matagalpa, gegaan met de intentie om de collega's in het onderwijs daar kennis te geven van didactische werkvormen waarmee, met weinig middelen, groot resultaat valt te behalen.

Cuenta Conmigo: reken op mij...

Cuenta Conmigo: reken op mij....
Op deze vrije vrijdagmorgen was ik op het kantoor van het comite (Comite Mano Vuelta). Mensen komen daar namens hun organisatie met vragen, met papieren, met plannen en ook met informatie over wat ze gedaan hebben. En wellicht nog met andere redenen. in het huis van Cuenta conmigo

Bijeenkomst leerkrachten: groot succes

Het loopt vol: de uitnodiging die Comite Mano Vuelta ook op ons verzoek doet uitgaan krijgt ruim gehoor. Er zijn twee agendapunten: scholuitval/kinderarbeid en het activeren van de onderwijsvakbond Anden. deel van de groep

Bezoek aan een coöperatie.

Bezoek aan een koffiecoöperatie
Na een gesprek met Santiago, die me ook de naam van de contactpersoon van de coöperatie gegeven had, vertrok ik vol goede moed richting San Ramon. Weer in een volgepakte autobus, waarin tijdens de rit verkopers alle mogelijke "medicijnen" aan de man/vrouw brengen.

Het Geboortebos

Donderdag 9 mei 2013
Het geboortebos.
Na (voor mij) een kort nachtje hebben we vanochtend een bezoek gebracht aan het geboortebos in Matagalpa. Zelf had ik het idee dat we hier al lopend naar toe zouden gaan. Toen Elly mij echter vanuit het hotel de locatie van dit bos liet zien, vond ik het bij nader inzien toch een erg goed plan dit maar niet te doen. Even daarna hoorde ik dat we vervoerd zouden gaan worden in een camioneta. Ik kon mijn geluk niet op, eindelijk mocht ik dan ook eens achter in zo'n bak zitten. geboortebos 4

escuela movil

Escuela Movil
Dinsdagmiddag opnieuw een bezoek aan de Hormiguitas. Op het programma staat een bezoek aan de wijk Sabadell met de Rijdende school. De Hormiguitas gaan naar plaatsen waar veel kinderen zijn die niet altijd in de gelegenheid zijn een gewone school te bezoeken. Met hun kar vol leermiddelen gaan ze naar de vuilnisbelt, de Mercado Norte en zo als nu ook naar de wijk die ver van het centrum na de orkaan Mitch uit de grond is gestampt.escm4

La Dalia

Om klokslag half zeven komt Martha ons ophalen met een comfortabele pick-up. We hebben afgesproken om naar La Dalia te gaan, een dorp op ongeveer een uur rijden van Matagalpa. Doel van de reis: een soort 'kringgesprek' met ouders, kinderen en werkers met als thema: kinderarbeid en schooluitval. Kringgesprek

Een volle dag, ook zonder school

De verwachtingen rondom een bezoek aan de Moeder-kindkliniek waren hooggespannen, gezien de voorinformatie. De wethouder van Tilburg, Berend de Vries is begin april  naar Matagalpa gegaan om deze te openen. Foto's waren te zien op de website, op facebook werd het een en ander nog eens lichtjes over gedaan. clinica2Om negen uur precies stapten wij als Tilburgse delegatie de kliniek binnen. Dr. Lygia, de directeur, gaf de rondleiding. Ze moest daarvoor wel een scholingsbijeenkomst voor medisch personeel onderbreken. Het gebouw, de ruimtes zagen er spik-en-span uit, goed in de  (nieuwe) verf, de bedden keurig gedekt,

Las Hormiguitas

horm.1
Vandaag gaan we met acht personen de eerste uitvoering van de nieuwe didactische werkvormen in de Nicaraguaanse praktijk bekijken. Niet op één van onze scholen, maar bij Las Hormiguitas. Dit is een opvang voor kinderen die zonder dit project waarschijnlijk op straat zouden zwerven. Een voorwaarde om hier te mogen deelnemen is dat de kinderen naar school gaan. Na of voor school (iedereen gaat hier een dagdeel naar school) krijgen ze hier huiswerkbegeleiding. Door Las Hormiguitos krijgen deze kinderen een veel betere start in hun leven.

Hola

Hola,
Het is hier geweldig. Vandaag zondag en een vrije dag. Dat wil zeggen, geen officieel programma.. Alles en iedereen zit achter laptops om de site bij te werken. Of zijn foto' aan het verwerken etc. Wij ook. Al bijna 600 foto ' s op Facebook. Nu maar aangemaakt, wel handig.

Fiesta

Fiesta de 29 anos de Hermanamiento.
Het is feest vandaag, vrijdag 3 mei 2013. We vieren de samenwerking van 2 steden die al 29 jaar bestaat. Een bijzondere gebeurtenis.
We staan er vroeg voor op want we worden met onze groep om 8 uur verwacht in het parque Dario.feest2

Casa Materna

Op 2 mei met Frans, Mayke, Elly, Wies en Anne naar Casa Materna  gegaan. Samen met een koffer met babykleertjes. Een patiënte van een zoon van Mayke maakt heel graag babykleertjes.casa materne1 Ik had kleertjes vanuit Goirle gekregen om die daar achter te laten. Frans vertelde aan Jeronima, de 'oermoeder', in mijn ogen, hoe de kleertjes verzameld waren. Het ontroerde want

San Ramon: here we come!!

Donderdag 2 mei.

Met de taxi naar het busstation Mercado Norte. Wil , Toon en ik moesten jongenssanramonnaar San Ramon om daar mensen te ontmoeten van CESESMA. Hoewel de lokale bus al redelijk vol is, vinden we toch nog een zitplaatsje verspreid in de bus. Al schommelend zet de bus zich in beweging en al snel verlaten we Matagalpa. Al ruim voor de afslag naar San Ramon zit de bus bomvol.

Een dagje Esquipulas.

Een dagje Esquipulas
Ik ben al voor de twaalfde keer in Matagalpa. esq3Een bezoek aan Esquipulas was er nog nooit van gekomen. In Esquipulas, het dorp op zo'n twee en een half uur rijden van Matagalpa bevindt zich de vereniging van ouders van kinderen met een handicap. Los Pipitos heet die oudervereniging. Met deze club heeft de Hondsberg uit Oisterwijk al jaren een intensieve relatie en Wil is daarbij de grote kartrekker. Dat het dorp tamelijk ver van Matagalpa ligt heeft ook zijn communicatieproblemen. Dat werd vandaag duidelijk.

Onze "1 mei"

selva negra1 mei Onze "Dag van de arbeid".
Arbeid? Wij hadden een afspraak met een gids, die ons met z'n maatje door een stukje oerwoud zou leiden. Om tien uur stonden drie taxi's klaar om ons naar Selva Negra (het Zwarte Woud) te brengen. Dat is een luxe resort waar je vóór je dat domein binnen kunt komen,  entree betaalt. Dat is een drempel, die de gewone inwoner van Matagalpa meestal niet kan nemen. Desalniettemin vonden we het de moeite waard om kennis te maken met de prachtige ligging, de imposante natuur en de indrukwekkende wandeling, die er te maken is in het stukje jungle aldaar.

Workshop M.I.

Dinsdag 30 april. Gezonde spanning in de nacht en zeker rond het ontbijt. Al het werk dat verricht is de afgelopen maanden en eigenlijk al de jaren moet vandaag een vervolg krijgen. De vragen van de mensen die al 25 jaar de motor zijn achter de scholenband is en blijft: wordt er iets gedaan met alles wat wij onderwijskundig aanbieden om het onderwijs te ontwikkelen? Na vanochtend kunnen we volmondig JA zeggen.mi 4

Bezoek aan microkrediet Fumdec

Vanmiddag, 30 april, inmiddels is er in Nederland een nieuwe koning, bezoeken wij Fumdec: een organisatie in  Nicaragua voor microkredieten( een activiteit  waar onze nieuwe koningin in Nederland beschermvrouwe van is).

Het kantoortje ligt even buiten het echte centrum en daar lopen we naar toe. Het is een flinke klim en de temperatuur maakt dat we gaan zweten en het vervolgens wat rustig aandoen.

We worden  hartelijk  ontvangen door de "directora" en haar assistente. Zij zal de uitleg geven en Toon is weer de vertaler, wat hij met verve doet.

Contact | Steun ons | Colofon

Copyright © 2015 Stichting Stedenband Tilburg-Matagalpa - bankrekening NL53 RABO 0170 2385 63 - telefoon 013-5368706