logo Stedenband Tilburg-Matagalpa

120C4844 7FA4 4D02 A270 100B6E8AE4C4 42B1CB88 A156 4CC5 8D6B 51F65925DACFVandaag, zaterdag 27 april 2024, gaat het dan gebeuren. Alle onderwijsworkshops worden gegeven, behalve die van Ronnie en René van het Marietje Kessels project. Zij hebben deze week al een groot deel van hun programma kunnen doen. We vertrekken op tijd naar het Cecap-gebouw want het programma begint om 8.15 uur. We richten de lokalen in, zetten de spullen klaar en installeren de beamers met computers. Eén computer deed het niet, maar na een wissel met de computer van Miranda was het oké. Alle leerkrachten die komen tekenen een aanwezigheidslijst. Er is met de telefoon een verbinding gemaakt, zodat Frans de workshops kan volgen (zie foto). Dit is wel een dingetje en het is de vraag of Frans er iets van meekrijgt.

De ijsberg, meten en wegen

Rob start de dag met de algemene inleiding over het principe van de ijsberg van Frans Moerlands. Helemaal in het Spaans! De leerkrachten luisteren aandachtig.

9E161931 4DEA 407A 9CD1 5666712E362E F225D687 CA3F 4C47 BC49 BEDF898717E703B54875 FB16 4F2B 91DC F1555B3E7EB5 8E730315 D7E8 492A 9FBF 5BB4F3EFD97DNa de inleiding volgt de workshop van Elly en Sjannie. Elly vertelt in het Spaans welke activiteiten je met kleuters en kinderen van groep 3 kunt doen om meten en wegen aan te bieden. Met veel materialen en voorbeelden laten ze zien hoe je deze doelgroep spelenderwijs kunt leren en laten ervaren wat meten en wegen is. De met hun moeders (de juffen) meegekomen kinderen worden de hulpjes. Vooral het lesje over wegen (kleuters gaan elkaar optillen en gaan aangeven wie het zwaarst is) was erg grappig. Vier vrijwillige dames melden zich en Rob gaat hen optillen. Dit is hilarisch! Hierna is het pauze en krijgt iedereen twee tortilla’s met bonenprutje, groente en wat kaas. Lekker!

51A4C9BF BB6A 468B B41C 0815F71167F2 FA7FEEF3 BDF5 404D 9877 2D5AAFE7F49BB5B2EC3F 538F 4DE9 984A 2C21F7888F1D 7FC71FC2 D0A4 426F 9D27 A043AD3D6AC0Na de pauze wordt de groep in 2 en gesplitst: een deel gaat naar een andere ruimte voor de workshop meten, oppervlakte en omtrek, gegeven door Joost en Wies met ondersteuning van Miranda en in de andere ruimte gaan Jeroen en Roos samen met Rob aan de slag met grote getallen en inhoud. Er is een grote betrokkenheid bij de leerkrachten en veel enthousiasme. Heel mooi om te zien en zij zien dat alle oefeningen ook in hun praktijk goed zijn uit te voeren met simpele materialen. 

Bewegen oftewel dinámicas

Om 11 uur worden de twee groepen weer in een ruimte samengevoegd voor de workshop van Bernite over de beweegpotten. Bernite legt alles in het Spaans uit en met veel plezier vertelt ze over wat je met de beweegpotten (doosjes) kunt doen. In de klas, buiten, in tweetallen enz.
9FE01BCE 0C6C 4508 8CFF 6C3EBBB66973 EF5C2966 F241 4745 A7C9 AC04D45CBB0F242D7905 7EC6 4F3C 8D76 E90059816458 93BFA824 36B1 43B2 AA29 A68531710B9BTegen 12 uur is de sluiting van deze studie-ochtend en wordt er geëvalueerd. De leerkrachten nemen, zoals ze aangeven, weer veel dingen mee om te gebruiken en spreken een dankwoord uit. Vervolgens bedanken Janett, Franklin en Miranda iedereen voor hun inzet, mogen de scholen hun info- en materialenpakket ophalen en wordt er een heerlijke lunch geserveerd. Ook voor ons. En na de lunch worden de laatste dingetjes opgeruimd en nemen we afscheid van elkaar, soms met een zwaai of box, soms met een hug.

Dit is een verslag van Wies, eerder gepubliceerd op Polarsteps en op kleine punten gewijzigd door Miranda. Wil je meer verhalen lezen? Klik hier voor meer Polarsteps. 

B511205B 8324 456C 8500 CEE38E15347C 20A3174E 5669 4360 BE9F 27A8AB0B9B98